Adopting Social and Environmental Responsibility Accounting - Case Study

Authors

  • القــــيــنــــعي عــــزالـــــدين كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة البليدة 2،

Abstract

We aim from this study to know the extent of the economic  Enterprise commitment to applying social responsibility accounting, by addressing the concepts of social and environmental responsibility and their accountability, then trying to know the extent of the Enterprise adoption of social and environmental responsibility through two aspects, namely the areas of social and environmental responsibility, and the Enterprise  disclosure of its responsibility Environmental and social, using the questionnaire. The study concluded that social and environmental responsibility is of great importance to the Enterprise itself, the environment and society. As for the Enterprise under study, we find a kind of awareness of the areas of social and environmental responsibility, and it discloses its social and environmental responsibilities within its annual financial reports through information related to its social and environmental performance.

Keywords: Accounting for social and environmental responsibility; areas of social responsibility; accounting disclosure.

Jel Classification Codes: M41؛ M14؛ Q20.

References

الفضل، مؤيد، (2002)، مشاكل المحاسبة المعاصرة، دار المسيرة للنشر، عمان، الأردن.
2. عزام، صبري، (2006)، الإحصاء الوصفي ونظام spss، عالم الكتب، أربد، الأردن.
3. الحمدي، فؤاد محمد، (2003)، الأبعاد التسويقية للمسؤولية الاجتماعية للمنظمات وانعكاساتها على رضا المستهلك، أطروحة دكتوراه في فلسفة إدارة الأعمال، جامعة المنتصرية، اليمن.
4. العلمات، نوفان حامد محمد، (2010)، القياس المحاسبي لتكاليف أنشطة المسؤولية الاجتماعية والإفصاح عنها في القوائم المالية الختامية، أطروحة دكتوراه في المحاسبة، جامعة دمشق، سوريا.
5. قاسي، ياسين، (2013)، دور التسويق الاجتماعي في تنمية المراكز الإستشفائية الجامعية، أطروحة دكتوراه (غير منشورة)، قسم العلوم التجارية، جامعة الجزائر03، الجزائر.
6. المساعيد، فياض علان فياض، (2013)، نموذج مقترح لتطبيق محاسبة المسؤولية الاجتماعية في الشركات المساهمة الصناعية الأردنية، رسالة ماجستير في المحاسبة، جامعة الجرش، الأردن.
7. طرشي، محمد و يخلف، إيمان، (2017)، الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية من منظور المحاسبي، مجلة الريادة لاقتصاديات الأعمال، المجلد 3، العدد 5، جامعة الشلف، ص 99-117.
8. Davis, Keith, (1973), the case for and against business assumption of responsibilities, the academy of management journal, vol 16, No 2, p 312-322.
9. Drucker, Peter, (1977), An Introductory View Of Management, harper’s college press.
10. Bouyoud, Floriane, (2010), le management stratégique de la responsabilité sociale de entreprises, thèse de doctorat en management, le CNAM, paris.
11. Caroll, Archie B., (1979), A Three-Dimensional Conceptual Model Of Corporate Social Performance, Academy Of Management Review, vol 4, No 4, p 497-505.
12. Frank, Den And al, (2007), Managing corporate social responsibility in action talking corporate social responsibility, series publishing company, USA.
13. Gray R. and al., (1987), Social and Environmental Accounting, https://www.ukessays.com, watch in 10/10/2019.

Downloads

Published

2020-09-29

Issue

Section

Articles